Nuffnang Ads

Thursday, December 27, 2012

Kami sudah buat keputusan!

Assalamualaikum..
Pada hari cuti yg lepas, sy dengan kakak tercinta sy da buat keputusan muktamat! keputusan ini sudah muktamat kami akan teruskan juga bak kata pepatah, alang2 menyeluk pekasam, biar sampai kepangkal lengan!
Amboi, berkobar2 jer bunyinyer hehe..

Sebenarnya sy dan kakak sy da lama rancang nak masak takoyaki. Semua bahan2 sudah dibeli acuannya pon kakak sy lama beli tp xberkesempatan nk buat lagi sbb kami sibuk dgn hal masing2. Takoyaki ni menjadi kegemaran adik-beradik sy, mak sy pon suka tp ayah lansung xberkenan hehe.. Takoyaki ni sejenis snek yg biasa dimakan di Jepun pada waktu malam.
(gambar sumber google)
Pada hari cuti yg lepas sy dan kakak akhirnya berjaya jugak buat takoyaki dgn resepi yg kawan kakak sy beri, mmg sedap resepinya. terima kasih byk2. Memang seronok sangat dpt buat tako ni sampai buat 2 adunan :)sekejab jer dah habis gelojoh betul hehehe..
antara bahan2 nya


chuka idako


senang rupanya nak buat tako ni, sy yg amatur ni pon boleh buat.. hehe..

sudah siap! jom makan!

Kalau ade yg nak buat tako, sy ade sertakan resepi dan selamat mencuba :)
Resepi
Bahan2 adunan  Takoyaki
1 cawan tepung gandum 300 ml air
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil garam
1 biji telur
Inti takoyaki (Boleh dipelbagaikan isiannya walaupun Takoyaki merujuk kepada Octopus Ball. Tuna/Octopus/Isi Udang/Crab fillet  (sy beli chuka idako yg da siap masak kt jusco)
Kubis dicincang halus2 (mcm nak buat coleslaw)

Bahan2 Taburan
Mayonis
Serbuk nori (seaweed)
Katsuoboshi (hirisan ikan bonito nipis macam kertas )
#serbuk nori & katsuoboshi tu beli di kedai Daiso
Bhan2 Sos Takoyaki
1 cawan sos tomato
1 cawan worcestershire sos
2 cm halia  (diparut halus )
1 ulas bawang putih  (diparut/tumbuk halus )
¼ cawan gula
Cara2 Menyediakan Sos Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan dimasak sehingga sos menjadi agak pekat. Sejukkan sebelum dimasukkan ke dalam botol  sos senang picit.
Cara2 Memasak Takoyaki
1.Bancuh semua bahan2 aduan dengan menggunakan whisker(sy blender jer) sehingga sebati. Tuangkan ke dalam jug plastik yang sesuai. (supaya mudah nak menuang  adunan ke acuan nanti) Ketepikan sebentar.
2. Panaskan acuan takoyaki dengan api yang sederhana. Sapukan sedikit minyak masak dalam setiap lubang acuan. Bila acuan dah agak panas, tuangkan adunan ke setiap lubang acuan sehingga penuh.
3. Masukkan bahan2 isian (samada isi udang/tuna/ octopus yg telah dipotong kecil/crab stick yg dipotong kecil).( Intinya klu letak banyak lagi sedap J)Kemudian taburkan dengan hirisan kobis yang telah dicincang.
4. Tuangkan adunan hingga memadatkan acuan tako.Tunggu sebentar hingga dasar masak dan terbalikkan secara berhati-hati untuk dapat bentuk bulat yang sempurna.Gunakan lidi untuk proses ini beberapa kali sapu minyak agar garing.
5. Sesudah masak dan bewarna keemasan,angkat dan letakkan sos tako,mayo.kemudian letak fish flakes n serbuk nori. Siap :D

1 comment:

  1. hi...my son fov...mana nak beli acuan toko tu ya...kita kat sarawak...

    ReplyDelete