Nuffnang Ads

Saturday, February 8, 2014

Laksam

Assalamualaikum.... :)
hi......

Salam Jumaat buat semua :)

Hari ni sy nak share resepi Laksam yg sy buat ahad lepas,
sy mulamengenal laksam lebih kurang 4 atau 5 tahun yg lalu sewaktu di Bazaar Ramadhan dan sejak tu, sy suka makan laksam tp jarang2 dpt jumpa orang jual laksam ni di kawasan rumah sy.

Kebetulan pula sy dapat abang ipar ore Ketereh Kelantan dan adik sy belajar di UMK Pengkalan Chepa dan sy berkesempatan pergi ke Kelantan beberapa kali dan sewaktu disana, laksam la juadah sy hari2.. memang heaven la hehehe....

Akhirnya, sy cuba nak masak sendiri laksam ni, cari resepi di tenet jer. Bagi sy dulu proses memasak mee laksam ni pon agak susah tuk sy yg amatur ni, adalah 2 ke 3 resepi yg sy cuba akhirnya resepi dari yani di blog kak ita @ masam manis juga yg sy buat menjadi walaupon xdelah cantik kejadiannya macam kak ita punya, kena byk prektis lagi nie  :)




Sejak dari hari tu, sy terajin masak laksam sampai 2 atau  3 kali sebulan hehe...
sampaikan adik sy yg belajar kat Kelantan tu terkejut bile tgk kakak dia ni buat laksam.. :P
tp yg masih jd kemusykilan nya, me laksam sy kadang putih susu cantik kadang putih gelap sikit.. huhu.. tp rase tetap same :)

Gara2, teruja dan seronok bila dah tahu buat laksam ni, sy pernah cari loyang khas untuk buat me laksam ni tp xjumpe.. mase sy pergi ke Rantau Panjang Kelantan beberapa tahun yg lalu  sy pernah tanye peniaga di situ pon mereka kata xde, dan biasanya mereka kata klu nk buat laksam guna penutup periuk jer.. mase tu, dgn muka yg penuh mengharap sy terus cakap kat pakcik tu, "kalau macam tu pakcik, sy nak beli penutup periuk jer periuknya sy xnk, sy nak penutup saiz kecik"  pakcik tu wat muka pelik mesti pakcik ingat sy nk main2 kan dia. hehehe...
adoi, parah betul la sy ni.. hihi.. manelah ade orang nk jual penutup periuk jer? klu dia jual pun nnti periuk yg xde penutup tu sape pulak yg nak beli? hehe..
akhirnya, sy cuma guna loyang kecik jer.. :)

oklah, disini sy copykan resepi dari blog kak ita , semoga yani dan kak ita dimurahkan rezeki dan dipermudahkan urusan didunia dan akhirat amin...



LAKSAM


By: Yani

Laksa

3cwn tpg beras

1/2 cwn tpg gandum

4cwn air suam


Gaulkan semua bahan-bahan.

Panaskan kukusan.

Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak utk mengelak dari melekat. (sy guna loyang 7 inci)

Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk.

Kukus sampai masak.

Bila dah masak, keluarkan.

Biarkan sekejap sebelum digulung - supaya laksam kelihatan licin dan cantik.

Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak.

Ulang sampai habis .


Kuah Laksam


Ikan -

boleh guna kembung, tamban atau tenggiri (direbus, dibuang tulang) ita guna 3 hiris ikan tenggiri

1 inc halia

3 ulas bwg putih

5 ulas bwg merah

1 sudu teh lada hitam

1 biji Santan (atau 2 cawan santan pekat & 2 cawan air)

3-5 keping Asam keping

Sdkt garam

Sedikit gula merah atau gula pasir

kisar isi ikan, halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.

Bahan Ulam

timun

kacang panjang

taugeh

daun kesum

Kesemua bahan di atas di hiris halus.
Bahan Cili

cili merah

belacan

garam

limau nipis atau limau kasturi

-cili merah tumbuk dgn belacan, tambah garam sikit dan perahkan limau


                  -selamat mencuba -

9 comments:

  1. Slm kenal..

    Bestnya laksam..eh..abg ipar org Ketereh ? Dkt dgn kg akak tu..:-)

    Jemput ke blog akak kiranya sudi..:-)

    http://rencahkehidupan-maamieiqi.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal juga :)

      alamak, segan ore kelantan tgk laksam celup kite ni hehe..
      iye, abg ipar org ketereh, klu dekat tu mesti kenal hehe..

      terima kasih ya sudi bertandang ke blog sy :)

      Delete
  2. salam kenal and join
    torascool(dot)blogspot(dot)com

    ReplyDelete
  3. As Salam singgah ukhwah
    Pekena laksam disini tq resepi time rajin bole cuba

    ReplyDelete
  4. Salam kenal..
    Memang heaven laksam ni..klu nampak kat pasar mlm..mesti rembat sebungkus..hehe

    ReplyDelete
  5. Sedapnya laksam.. sy suka laksam, tapi selalu malas nak buat laksamnya.. Biasa masak kuah lemak putih tue, makan dgn mee lidi.. Tapi nanti nak trylah.. nampak cam senang jer nie (^_^)

    ReplyDelete
  6. sedapnyee laksam,selalu balik kampung je dpt makan

    ReplyDelete